نقد و برسی حرفه ای آهنگ فریاس
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
نقد و برسی حرفه ای آهنگ فریاس

   نقد و برسی حرفه ای آهنگ فریاس

 

نقد و برسی آهنگ فوق العاده

فریاس

پایان فصل اول

از اینترو تا پایان ورس 1

 

خب در ابتدا داریم

من می خونم و سکوتم رو دار میزنم/من میمونم و صودم رو جار میزنم

...بال میزنم

بیت اول:

از اونجاییکه یاس زیر زمینی نمی خونه و من فک می کنم اولین رپر مجاز خون  هست،قسمت

من می خونم و سکوتم رو دار میزنم،معنای خاصی نداره

چون اون با توجه به هر حادثه ی بدی یه ترک یا تسلیت یا ابراز ناراحتی می کنه و اینجا این حرف بی معنیه

و اما صعودم رو جار میزنم

یاس با قافیه بندی زیباش بعضی اوقات معنی رو از یاد میبره و آدم رو محو خودش میکنه

اون تونسته با کار های قشنگش صعودی بی نظیر در دل شنوندگان داشته باشه

بیت 2:

می دونم تو هم توی دلت عقده هایی داری/عقده هایی که اومدن از نقطه هایی تاریک

مثلما کسی نیست که خواسته هایی داشته باشه و  نتونه به اون ها برسه این یعنی عقده

ولی این عقده ها در  همه افراد زیاد وکم است.عقده داشتن یه زندگی راحت برای یه بچه گدا

و عقده داشتن یه ماشین سیستم بالا برای یه بچه پولدار

همون طور که میدونید این عقده ها از جاهایی میان که مربوط به وضع زندگی هستن(در بالا اشاره شد)

بیت 3:

تو مثل من دلت سوخت از نقره های داغی/که حک کرده اسم مارو نخبه های یاقی

مطمئنا بیت 2 و 3 بسیار با هم مرتبط هستن

چه طور،این طور

نقره های داغی کنایه داره به عقده هایی که ما بهشون نرسیدیم

و در قسمت 2

که حک کرده اسم مارو نخبه های یاقی

که افراد پول دار و بالاتر از ما برای داشتن این عقده ها که برای اون ها هیچ چیز نیست مارو مورد توهین سرزنش و تحقیر قرار میدن

بیت 4:

الان دوازدهِ شبه از صبح پای کاریم/بازم رو به رو شدیم با سفره های خالی

این جا مخاطب عوض میشه

می بینید که یاس به خوبی تونسته درد ها رو به زیبایی بیان کنه

این جا منظور به کارگری هست که شبانه روز برای یک زندگی بخور و نمیر کارگری روی ساختمون ها میکنه

ولی در آخر با پشت گوش اندازی صاحب کار روبه رو میشه

بیت 5:

این حرفا شدن یه مشت گفته های عادی/توهم پری از این همه حفره های مادی

حالا این جا جوابیه که بالایی ها به درخواست های ما وعقده های ما میدهند

 و بعد هم دردی بی پول هارو بیان میکنه

بیت 6:

خیابونا پر از پشتی کاسب پست/پر از آدم های محتاج کاسه به دست

به نطر من این بیت خیلی پر معنا و  آرایه ادبی داره

آرایه:کلا تمام بیت ها تشبیه دارن،تشبیه افراد دلال کلاهبردار(شرکت های هرمی و ...)، کم فروش که در قرآن هم به آن اشاره شده(وای بر کم فروشان) و افرادی که با فروش اجناسی مثله،دارو های تقلبی،مواد مخدر و... پول حرام به دست می آورند به کاسب پست

یک آرایه ی دیگه با فرمول وزن کلمات که هر حرف وزن1دارد وحرف های آ،ی،و 2 وزن دارن،مصرع اول وزن 28 دارد و مصرع بعد وزن 27 دارد

آرایه ی تکرار دارد

پر از- پر از

 و یه هم وزنیه جالب،ببینید

کاسب پست-کایه به دست

معنا: و بعد این افراد رو در برابر افرادی که زیر خط فقر هستن قرار میده ومقایسه می کنه افرادی که واقعا محتاج هستن

بیت 7:

پر از آدمای خردمند تحصیل کرده/که زندگی انزوارو بهش تحمیل کرده

یاس در بیت های قبل اقشار مختلف جامعه رو زیر ذره بین گرفته بود و در بعضی بیت ها ان هارو مقاسه کرده بود،مثله بیت قبل

این جا آدمای خردمند تحصیل کرده رو زیر ذره بین برده

کسانی که بعد از تحصیل به مسافر کشی،رفتن به شهرداری و درخواست برای رفتگر شدن و ... رو میارن

به نظر من اینجا یه مقایسه مخفی داشته

مقایسه این افراد+افراد بیکار با افراد 2 شغله

بیت 8:

پر از آدمای سخت کوش کارگر/که کاغذ فردای روشن رو پاره کرد

این جا هم میشه به افرادی که به آینده ی روشنشون علاقه دارن اشره کرد که پس از مدتی کشیدن سختی از راه برشون می گردونه

و هم به بچه های درس خون امید دار،که بیشتر به گروه اول بیشتر می خوره

بیت 9:

پر از کسی که دنبال پول کلی گشت/آخر هم رسید به فروش کلیه ش

اینجا کنایه داره به کسانیکه محتاجان که سخت کار می کنند تا به پول برسند،اما بار هم نیروهای انسانی سد راه می شوند

((((((((( ارتباط معنایی با بیت 4))))))

توجه !!!!!!!!!!

از بیت 7 تا بیت 13 ابتدای هر بیت شبه جمله ی  --پر از—اومده

این خودش 2 تا آرایه ادبی داره

تکرار –پرا از-

استفاده از --پر از—ابتدای این بیت ها به طوری که در هنگام گوش کردن کم تر کسی اینو متوجه میشه

این به خاطره اینه که در ادامه ی بیت ها، کلمات وزن جالبی رو به وجود آورده اند.

بیت 10:

پر از اونا که خوندن سال ها درس های بدن/نا امید گذشتن از مرز های وطن

خب اینجا گفتن از درد های کساییکه تو مملکتمون کلی درس می خونن ولی بعد میفهمن وقتی اینجا با توجه مدرک تحصیل شون هیچ اهمیتی نمی نمیدن ولی اونور براش سرو کله میشکونن،و حاضرن برای ادامه ی زندگی از وطن،خانواده و از همه بگذرند

بیت 11:

پر از بغضی که نترکید و اشک نشد/پر از استعداد هایی که کشف نشد

اینجا میگه افراد با استعدادی که مشکلات جامعه از جمله،نداشتن امکانات،نداشتن پول و هزار تا مشکل دیگه توی غربت می میرن

قسمت پر از بغضی که نترکید و اشک نشد به نظر من برای ساختن یه مصرع خیلی توپ که بعدش میاد،گفته شده،چون به نظر من هیچ ارتباطی با قسمت بعد نداره!!!!!!!!!!!!

بیت12:

پر از اونایی که از خودی فریب خوردن/بعد یه گوشه تک تنها و غریب مردن

به نظر من این بیت با بیت قبلی خیلی مرتبطه که احتیاج توضیح نداره ه ه ه ه ه  ه ه ه ه ه ه ه ه

این ارتباط ماله مصرع دومه اما مصرع اول

اینجا منظور اینه که کساییکه دوستاشون وقتی دیدن از اونا جوتر میرن از پشت خنجر به اونا میزنن

یا حسادت رفقا رو نشون میده

یا اینکه هیچ وقت به رفیق نباید اعتماد کرد

بیت13:

پر از،پر از من توقصه های درد/بگو تو این لحظه از چی باید اسفاده کرد

و در آخر ورس میگه تموم این درد هارو باید با فریادی به سبک یاس بروز داد

برسی کلی ورس 1:

 

ورس 1 از 12 تا بیت زیبا تشکیل شده

از ابتدای بیت 6 تا بیت 12 طوری از شبه ی جمله ی –پر از-استفاداه شده که واقعا وزن سازی بود،اصلا تکراری بودن این رو بیان نمیکنه

بیشتر بیت های این ورس با هم ارتباط معنایی داشتن

از تشبیه در بیشتر بیت ها استفاده شده بود

یه سری آرایه های مخفی داشت

بیشتر معنای کل موزیک در این بیت خلاصه شد

پایان فصل اول

از اینترو تا پایان ورس 1

منتظر فصل دوم باشید


[ 12 / 2 / 1392برچسب:نقد و برسی حرفه ای آهنگ فریاس,نقد آهنگ فریاس,نقد فریاد یاس,, ] [ 11:49 PM ] [ ـــamir-yz ] [ ]